kasse som statussymbol

i dagens samhälle finns många sätt att visa var man hör hemma. genom att välja kläderna du bär och sakerna du pratar om väljer du, medvetet eller omedvetet, att förknippas med vissa sammanhang. vissa köper ekologiskt, andra sminkar corpse paint.

ämnet för dagen är kassar. främst en viss typ av kassar alt. påsar. nämligen de du kan tillgodogöra dig i samband med köp i kapitalismens skrytbyggen, då också i mindre skrytsamma byggen. hur som haver barnen kär så är dessa olika förpackningsfenomen kopplade till ett visst märke, som har en särskild marknadsföring bakom sig och därför förknippas med noggrant utvalda saker, moraliska förhållningssätt, levnadssätt etc.

säg att jag en dag ska ha med mig lite mer än vanligt, och således behöver någonting att bära detta i. som att jag idag skulle kånka min grupps plisserade tyger till dampen. oavsett om jag går på högstadiet eller ska hålla ett föredrag om vänsterradikala män genom historien( män män män bla bla bla) så väljer jag vad jag vill bli förknippad med. valet i kvalet. vill jag bli förknippad med konsum? med vetskapen att alla i dals långed handlar på konsum så ser jag inte det som en optimal indikator av min särart, som jag oundvikligt måste uppvisa för alla eventuellt förbipasserande. eh.. väljer jag istället den plastkasse som jag fick när jag handlade alkohol på systemet? då den förenar i en annan anda än konsumkassen så är det möjligtvis ett bättre val, men den är för liten, så den går bort. jag frågar tillslut olle om jag kan låna en pappkasse som står i köket; " ah visst den ä från en av gävles coolare affärer, lite dyrare ". fett tänker jag och traskar gladeligen iväg med en lite annorlunda kasse med sidenbandshandtag  fullt införstådd med att den kommer att få mig att framstå som aningen mer exklusiv än kreti och pleti.


adjö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback