i'm going to jesus camp!

visste du att demokratin aldrig kommer att hålla i längden, för att alla kan ju faktiskt inte vara lika mycket värda. först när jesus kommer med frälsningen blir allt bra.

jag tycker synd om er som såg dokumentären. jag tycker synd om er som inte såg den.

jag har inte blivit så skrämd, upprörd och illamående på väldigt länge.


det var en dokumentär om kristna i U.S.and.A. som indoktrinerar små barn från tidig ålder med skeva värderingar och som utan diskussion proklamerar den enda sanningen.

kristna fundamentalistiska krafter har idag en makt som jag tidigare inte haft någon större vetskap om. att den kristna högern styr landet är en sak, men att den har så otroligt stort inflytande och är så djupt fundamentalistisk hade jag svårt att tänka mig.


man sätter barn som målgruppen och de indoktrineras från tidig ålder med labila värderingar, simpla sanningar om verkligheten och leder dem in i en livslögn. barn som nästan går åt för att de ibland har svårt att "känna gud". barn får höra att de är dåliga som pratar ett "orent" språk i skolan och inte är guds verktyg i vardagen. barn som krälar om förlåtelse för "synder som de har begått" enligt de som står framför dem och predikar, snarare skriker åt dem att de är dåliga och att guds kärlek bara kommer till dem genom den rätta vägen. det är övergrepp. i sverige skulle dessa människor ställas inför rätta, i sverige är dessa företeelser förbjudna! det är helt galet!

det gör ont i mig att se dem.. fyfan.

man visar foster för barnen och hävdar att 50 miljoner av deras medmänniskor inte kan vara med dem idag på grund av aborter, hur fel det är med aborter och att de, i guds namn, genom sina liv ska vara ständiga abortmotståndare.

men självklart har dessa barn en fri vilja! självklart så ska de själva finna den rätta vägen och guds kärlek. för gud älskar ju oss.. alla. utom de som ska till helvetet.

se på islam! i islam tränas barnen från tidig ålder och de är villiga att dö för sin tro! det borde alla kristna också vara! alla barn måste få lära sig att de är villiga att dö för jesus och gud och alla hans 40 rövare.

vi lever i en sjuk värld men detta är vrickat. fundamentalistiska krafter styr som ett så stort och inflytelserikt land och baserar politiken på djupa förankringar... i bibeln. enkla textrader får enorma konsekvenser. var detta vad lukas matteus markus och johannes ville? var det ett land som i guds namn ska förkasta all respekt för andra människor och enkelspårigt och tjurskalligt förespråka våld, förtryck och krig? det är där vi är idag.

de hävdade att sverige är ett av världens minst religiösa länder, tack gode gud för den saken.

att barn tar efter sina föräldrar är självklart ofrånkomligt. men att skicka dem på jesus camp och banka in sanningen om jesus i skallen på dem är vidrigt. jag vet inte vart jag ska ta vägen och jag är egentligen allt för upprörd för att skriva det här inlägget. säkerligen drar jag en mängd förhastade och förenklade slutsatser baserade på entydig och inbilsk fakta. men detta är ingen vetenskaplig rapport. utan en blogg med tre läsare.

jag var tvungen att lätta på trycket. det var nog guds vilja..

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback